Project Description

Logo + Huisstijl A44 Taxateurs

Briefing

A44 Taxateurs is een taxateursbedrijf, gevestigd in Noordwijk. Oprichter en eigenaresse Monique Geerlings benaderde ons begin 2014 om een geheel nieuwe merkidentiteit te creëren. Ze gaf ons de opdracht om een nieuwe huisstijl te ontwerpen, die beter aansluit bij hun dienstverlening. A44 Taxateurs is jonge, groeiende organisatie met een innovatieve dienstverlening. Het nieuwe logo moest vooral helderheid, doortastendheid en de onorthodoxe benadering van het taxateursbedrijf uitdragen, en bovendien toepasbaar zijn in het volle spectrum van media dat A44 Taxateurs voor hun communicatie wil gaan gebruiken.

Aanpak + Toelichting

Vorm

A44 Taxateurs is dé specialist in aankoopbegeleiding en taxeren van woningen en bedrijfspanden. Het bedrijf staat voor gedegen en onafhankelijk advies. Het logo representeert deze kenmerken. Er is gekozen voor een logo dat bestaat uit een woordmerk, gevolgd door een symbool van een huis. Men ziet direct om wat voor een soort product het gaat. Het symbool sluit letterlijk en figuurlijk aan bij het woordmerk en maakt het geheel compleet. Het geheel is krachtig, leesbaar en eigentijds.

Contrast

Omdat de vorm van de letters A en 4 vrijwel identiek zijn qua vorm, diende er enig contrast aangebracht te worden in het logo. Dit hebben we opgelost door een schaduwverloop aan te brengen in de letters van het woordmerk A44. Diepte en dimensie zijn subtiel geïntegreerd in het logo. De overgangen in de letters worden hierdoor vele malen duidelijker.

Typografie

Het lettertype van A44 Taxateurs dient op verschillende media te lezen en te gebruiken te zijn. Denk hierbij aan autobelettering, raamstickers, website, flyers en folders. De wens van de klant was om een strak en simplistisch lettertype te gebruiken. Het zakelijke moest in balans staan met het speelse aspect. Zodoende hebben wij met verschillende lettertypes gespeeld om tot een juiste keuze te komen waarbij de focus ligt op de leesbaarheid.

Kleurgebruik

Kleurenpsychologie richt zich op de samenhang tussen psyche en kleur om duidelijkheid te krijgen over de wisselwerking tussen gevoelens, stemming, eigenschappen en kleuren. A44 Taxateurs wenste om vertrouwen, zekerheid, ambitie en betrouwbaarheid uit te stralen. Blauw is een kleur welke deze kenmerken vertegenwoordigt. De combinatie met verschillende grijstinten geeft een goed contrast, waardoor de communicatie zowel qua lettertype als kleur helder en opvallend is.

Definitieve logo

Moderne en strakke logo varianten zijn ontworpen en gepresenteerd. Na wikken, wegen en bijschaven is het definitieve logo ontwerp gerealiseerd. A44 Taxateurs ging uiteindelijke voor deze moderne variant. Een fris en eigentijds logo ontwerp, dat hieronder in een diapositieve versie te zien is. Het logo zal consequent worden geïntegreerd in de toekomstige huisstijl van de klant.

Huisstijl

De nieuwe huisstijl is een belangrijke stap in de verdere professionalisering van A44 Taxateurs. Een recht toe recht aan stijl, die past bij het no nonsense karakter en de persoonlijke aanpak van het taxateursbedrijf. Uitgesproken en eigenzinnig. Daar heb je lef voor nodig. Gelukkig is dat in de Bollenstreek volop te vinden.
Het logo is inmiddels consequent doorgevoerd in diverse grafische uitingen, zoals briefpapier, visitekaartjes, advertenties, foldermateriaal, banners en de website. Aan de hand van een huisstijlhandboek, waar kleurgebruik, lettertypes, logo gebruik etc. vastgelegd zijn, kan de klant nu zelf uitingen opmaken – denk aan wekelijkse advertenties of folders.