Project Description

Merkidentiteit ShirtDeal

Inleiding

ShirtDeal is een nieuwe winkelformule dat strijkvrije overhemden levert. Ontstaan uit traditioneel vakmanschap en gemaakt door een Nederlands familiebedrijf. Eigentijds, comfortabel en smaakvol. Het geheel is geïnspireerd op Londen, waar genoeg winkels zijn die zich puur op overhemden concentreren. Het concept luidt: hoe meer shirts, des te beter de deal.

Briefing

De opdracht luidde om een passende merkidentiteit te creëren, waarin het concept van ShirtDeal duidelijk naar voren zou komen. Er werden veel uitingen gebruikt van Michaellis (het huismerk), waardoor een eigen identiteit ontbrak. Het concept diende op een simpele wijze uitgelegd te worden aan de consument. In hapklare brokken. De combinatie van prijs met het aantal items moet duidelijker naar voren komen. Zowel in de winkel, op de website.

Aanpak

We zijn begonnen met het schetsen van een simpel gestileerd logo. Hierbij stond vooral het overhemd centraal als symbool. Een minimalistische symboliek zat al vanaf minuut 1 in ons hoofd en hier zijn wij niet meer van afgeweken.

Symboliek

De opdracht was om het concept op een simpele wijze uit te leggen aan de consument. De beste manier om dit te doen was door het gebruik van minimalistische symbolen. Symbolen zijn handige items, ze zijn toegankelijk, ze reduceren tekst, ze maken iets duidelijk en ze begeleiden je! In het geval van ShirtDeal is het symbool toegepast als gezichtsbepalend element. Symbolen zijn de visuele kapstok van alle uitingen. Wanneer ze worden toegepast, zijn deze altijd eenvoudig en ingetogen van karakter. Met de symbolen kunnen we o.a. simpel uitleggen: het dealmodel (symbolen van overhemden met plusjes ertussen), de diversiteit/brede collectie (symbolen van overhemden met streepjes, kleuren en andere producten), strijkvrij (symbool met strijkbout).

Kleur + Typografie

Er is gekozen voor een strak no-nonsense lettertype, passend bij het logo en de symbolen. De kleur blauw symboliseert frisheid, sportiviteit, loyaliteit en stijlvolle (mannen)mode. De combinatie met het grijs geeft een goed contrast, waardoor de communicatie zowel qua lettertype als kleur helder en opvallend is.

Verpakking

Het plan is om het logo prominent terug te laten komen op kwalitatieve winkeltassen, maat- en prijslabels. De verpakkingen dienen wit te zijn en minimaal bedrukt. Zo clean en strak mogelijk. De intentie is om het woord ShirtDeal op den duur weg te laten (zie hieronder), omdat het beeldlogo al dusdanig herkenning oproept.