Iedereen zit met het grote dilemma van consistentie versus relevantie. Alles verandert vandaag de dag zo snel dat consistentie nóg belangrijker is geworden. Anderzijds stijgt ook het belang van relevantie. Het is heel moeilijk om er bovenuit te stijgen in dat enorme aanbod aan informatie. U moet er dus voor zorgen dat uw klanten of potentiële werknemers op zoek gaan naar uw verhaal.

De eerste vraag die we stellen als een opdrachtgever een nieuw logo wil is: “Waarom? Wat is er mis met het huidige logo?” Van alle antwoorden op die vraag hebben wij een lijst samengesteld.

Tijdsgeest

Het meest besproken argument is toch wel dat het logo niet meer mee kan in de huidige tijd en gemoderniseerd dient te worden. Het huidige logo volstaat niet meer, past daar niet meer bij, is verouderd en gedateerd.

Nieuwe koers, visie of strategie

Als een onderneming al tientallen jaren bestaat kan het zijn dat er inmiddels veel ontwikkelingen hebben plaatsgevonden in de business/branche. De bestaande merkwaarden ondersteunen de strategie niet meer.

Verhouding/schaalbaarheid

Met de tientallen zo niet honderden platformen van tegenwoordig dient een logo op verschillende manieren toepasbaar te zijn. Veel oude logo’s zijn niet praktisch om mee te werken. Vaak ontbreekt er een vector-bestand (.eps), zodat ze nauwelijks schaalbaar zijn. Kort gezegd, het huidige logo is eenvoudigweg niet toekomstbestendig.

Doelgroep

Wanneer u meer of andere doelgroepen wilt aanspreken. Wanneer het bestaande merk geen groeiopties meer heeft in huidige markt. Uw logo mist de aansluiting uw huidige doelgroep.

Onderscheidend vermogen

Wat is de ziel van uw onderneming? Wat maakt uw organisatie zo bijzonder? De kwaliteiten in uw organisatie waarmee het zich écht onderscheidt van de concurrentie. Ziet u dit in het logo terug?

Negatieve associaties

Uw logo brengt negatieve associaties met zich mee of er is een ongewenst merkimago. Het vertrouwen in het merk of product is te gering.

Overzichtelijkheid

Het overzichtelijk maken van een te uitgebreide merkportfolio.

Bij internationalisatie

Uw woordmerk is niet uit te spreken bij internationalisering, of de merknaam is juridisch niet te gebruiken in het buitenland, of het logo en de merknaam roepen ongewenste associaties op bij internationalisering.