Een logo, advertentie, menukaart of brochure kan er eenvoudig uitzien, wat de suggestie wekt dat er niet lang aan gewerkt is. Er gaan echter heel wat uren in zitten om tot een definitief grafisch ontwerp te komen. Als opdrachtgever heeft u niet altijd door wat hier allemaal bij komt kijken. Een goed idee om dit nu eens voor u op een rijtje te zetten.

Verzamelen input

Voordat we beginnen met het conceptfase nemen we tijdens een briefingsessie uw wensen door. Hierin worden o.a. de volgende punten besproken: Wat wilt u uitstralen? Welke boodschap wilt u vertellen? Wat vindt u wel/niet mooi? Wie wilt u bereiken? Daarnaast verzamelen we het reeds beschikbare grafische materiaal, zoals afbeeldingen, illustraties of huidige huisstijl elementen. Voor drukwerk is het belangrijk dat de afbeeldingen een hoge resolutie (300 dpi) hebben. Er kan niet lukraak een afbeelding van Internet worden afgehaald. Deze afbeeldingen hebben vaak een te lage resolutie en bovendien zitten er auteursrechten op. Wij maken gebruik van professionele fotografen en van rechtenvrije afbeeldingen uit verschillende beeldbanken. Een goed grafisch product kenmerkt zich tevens door goed geschreven teksten en vooral niet te lang. Het gebruik van witruimte op de pagina’s komt ten goede aan het helder overbrengen van de boodschap.

Het ontwerpproces

Vervolgens komt het ontwerpproces op gang: brainstormen, schetsen, inspiratie op doen, het ontwerp uitwerken op de computer, kleuren bepalen, lettertypes uitzoeken en verschillende opties uitproberen en uitwerken. Ook wordt er tijdens deze fase uitgezocht welke papiersoort en afwerking er gebruikt gaan worden.

Feedback op grafisch ontwerp

Nadat u de eerste conceptversie heeft ontvangen, volgen er vaak nog 1 à 2 correctierondes. De laatste fouten worden eruit gehaald en de puntjes worden op de i gezet. Het hoort er allemaal bij om samen tot een mooi eindproduct te komen.

Opleveren grafisch ontwerp

Als u het ontwerp heeft goedgekeurd, gaan we het bestand geschikt maken voor drukwerk. Alle afbeeldingen en kleuren moeten worden omgezet naar CMYK (drukkleuren). Het document wordt daarna nog eenmaal nagelopen en alles wordt op de mm rechtgezet. Vervolgens kan er een certified pdf worden gemaakt die geschikt is voor drukwerk. Hierna volgt een overleg met de drukker en worden de drukspecificaties vastgesteld. Eventueel komt er nog een drukproef die ook weer gecontroleerd moet worden. Daarna is het wachten op het eindproduct!