De psychologie van kleuren begrijpen is essentieel voor een effectief logo, zegt Martin Christie van Logo Design London. Het menselijk geheugen is zeer vatbaar voor visuele prikkels en kleur is daarin één van de belangrijkste factoren. Op zowel bewust als onbewust niveau, brengen kleuren betekenis.

Niet alleen in de gewone wereld, maar ook binnen de kunstgreep van onze cultuur. Grafisch ontwerpers moeten samen met de opdrachtgever de kracht van kleuren psychologie benutten om resonantie in hun logo te brengen. Dit is belangrijker dan het logo ontwerp zelf.

Het gebruik van kleur kan meerdere betekenissen samenbrengen. We hebben op kleuren primitieve reacties ontwikkeld op basis van miljoenen jaren geëvolueerd instinct. Bedrijven kunnen deze reacties goed gebruiken om de uitstraling van het bedrijf te onderstrepen.

Elke kleur, inclusief zwart en wit, heeft invloed op logo design. Als ontwerper moet je de kleuren voorzichtig kiezen om specifieke elementen van het logo uit te lichten en nuance te brengen aan de boodschap.

In het algemeen zijn heldere en felle kleuren aandacht trekkend, maar kan je logo ook breken. Pasteltinten brengen een meer verfijnd beeld, maar lopen het risico over het hoofd te worden gezien. Meer specifiek hebben alle kleuren afzonderlijke betekenissen in de maatschappij.

  • Rood: Impliceert passie, energie, gevaar of agressie; warmte en hitte. Het heeft ook een positieve invloed op de eetlust, wat de reden is dat veel restaurants de kleur gebruiken in hun logo en uitingen. Het kiezen van rood voor je logo kan het een dynamisch gevoel geven.
  • Oranje: Wordt veel gezien als de kleur van innovatie en modern. Het staat ook voor jeugd, plezier, betaalbaarheid en toegankelijkheid.
  • Geel: Dient voorzichtig te worden gebruikt, omdat het een aantal negatieve kenmerken kent door het gebruik in waarschuwingsborden. Maar het is een zonnige, warme en vriendelijke kleur en net als rood wordt het gebruikt om de eetlust te stimuleren.
  • Groen: Staat bekend om de natuurlijke en etische uitstraling. Het wordt veel gebruikt voor biologisch en vegetarisch voedsel. Andere betekenissen zijn groei, frisheid en duurzaamheid. Het is ook een populaire kleur voor financiële producten.
  • Blauw: Is de meest gebruikte kleur in zakelijke logo’s. Het staat voor professionaliteit, betrouwbaarheid, serieus, integriteit, oprechtheid en kalmte. Blauw wordt ook geassocieerd met autoriteit en succes. Om deze reden is het een populaire kleur voor zowel financiële instituten als overheidsinstellingen.
  • Paars: Betekend koninklijk en luxe. Het is lange tijd geassocieerd met de kerk als in wijsheid en waardigheid en door de geschiedenis heen is het de kleur van gezondheid en rijkdom.
  • Zwart: Is een kleur met een gespleten persoonlijkheid. Aan de ene kant staat het voor kracht en verfijning, maar aan de andere kant wordt het geassocieerd met criminaliteit en dood. Bij de meeste logo’s wordt zwart gebruikt voor zwart-wit versies wanneer kleur niet mogelijk is. En er is momenteel een trend voor gedurfde zwart-wit logo’s en woordmerken.
  • Wit: Wordt in het algemeen geassocieerd met zuiverheid, kuisheid eenvoud en naïviteit. Praktisch gezien zal een wit logo altijd een gekleurde achtergrond nodig hebben. Veel bedrijven kiezen voor zowel een wit logo en een gekleurd logo zodat het altijd toepasbaar is. Neem het Coca-Cola logo als voorbeeld.
  • Bruin: Heeft mannelijke kenmerken en wordt veel gebruikt voor producten en bedrijven in het buitenleven, landelijk leven of bijvoorbeeld outdoor sportzaken.
  • Roze: Kan staan voor plezier en flirten maar het wordt vooral gezien als vrouwelijke kleur. Het zal voornamelijk gebruikt worden voor vrouwelijke producten, maar zal dus vermeden moeten worden bij producten die niet alleen vrouwelijk zijn.
  • Grijs: Wordt vaak gebruikt als vervanger van zwart om tekst en elementen wat zachter over te laten komen op witte achtergrond. Het wordt dan ook meer als tweede of derde kleur gebruikt ter ondersteuning. Grijs wordt geassocieerd met saai, maar antraciet staat ook voor luxe.

Deze associaties zijn geen vaste regels natuurlijk, maar ze zijn het waard om in je achterhoofd te houden bij het maken van kleurkeuzes. Onthoud dat het volledige impact dat je logo heeft niet alleen gebaseerd is op de kleur(en) maar om de combinatie van kleuren, vormen en lettertype.

Eén of meerdere kleuren

Om het beste uit je logo te halen is het vaak het beste om één hoofdkleur te kiezen, mogelijk een tweede kleur en desnoods een derde. Maar niet meer dan dat. Dat gezegd hebbende zijn er een aantal heel succesvolle meerdere kleuren logo’s. Bedenk die van Google, Windows of eBay.

Het idee achter logo’s met meerdere kleuren is dat deze bedrijven een brede keuze aan producten en/of diensten biedt. Het logo van de Olympische spelen dragen de boodschap van diversiteit en alle nationaliteiten.

Een nieuwe trend in logo design is het gebruik van mozaïek patronen en mozaïekwerk. Dit bevat meerdere kleuren in meerdere tinten van een enkele kleur.

Denk globaal

Als je bedrijf over meerdere landen, culturen of continenten opereert, kies dan de kleuren voorzichtig. Er zijn culturele verschillen in de manier waarop kleuren geïnterpreteerd worden. Bijvoorbeeld staat rood voor geluk in China terwijl wit de kleur voor dood en rouw is in India. Hier vind je een overzicht van interpretaties van verschillende kleuren door verschillende culturen.

Kortom, focus niet te veel op de kleur van je logo. Weet dat 1 op de 12 van ons lijdt aan kleurenblindheid. Plus er is altijd de kans dat een logo zal eindigen in zwart-wit, of zelfs in verschillende kleuren, als de bedrijven waarvan het logo is dat nodig achten.

Dus zorg ervoor dat je kleurkeuze het logo versterkt en verbetert, maar niet definieert.